Noen av våre faste tursteder

Vi er så heldige å ha mange fine tursteder ikke langt fra barnehagen. Turer i skog og mark er en viktig del av hverdagen vår, vi tror at barn som tilbringer mye tid i naturen blir glade i å være ute og de lærer å respektere og verne om den . Vi tilbringer mye tid ute og går ofte på turer. Barna skal få gode opplevelser i nærmiljøet gjennom de ulike årstidene.

Ekornhuken

Ekornhuken ligger i barnehagens nærmeste skogsområde. Det er et lekeområde vi benytter oss mye av, her er det lunt og trivelig. Her har vi satt opp en gapahuk som er god å sitte i når det regner. Når været er bedre sitter vi gjerne rundt bålet.

I ekornhuken kan vi lage mat på bål, det er mye læring rundt et måltid, og dessuten smaker maten ekstra godt ute i det fri! I gapahuk området har vi ei vennskapshuske, ungene har vært med å snekret butikk/kiosk. Vi spikker pinner her, og vi lager pil og bue. Langs en egen sti rundt Ekornhuken har vi satt opp fuglekasser som det er spennende å følge med på.

Vind idrettspark

Vind idrettspark er nærmeste naboen til barnehagen. Til vindplassen går vi ofte i vinterhalvåret for å gå på ski og ake. Barna storkoser seg i flotte løyper på stadion og på jordene rundt barnehagen. På sommeren er det gode muligheter for ballaktiviteter. Vi er heldige som har flotte områder rundt oss, skiferdighetene til barna blir gode med så fine løyper og bakker rett utenfor barnehagen i vinterhalvåret. Vi får også bruke gymsalen en gang i uka.

Solbakken

På jordet nedenfor barnehagen ligger Solbakken, her har vi ei grillhytte, en flott akebakke og skogen rundt grillhytta byr på lek der fantasien får fritt spillerom. Både store og små koser seg på Solbakken.

Åstjernet

Åstjern ligger litt lenger fra barnehagen og er en fin tur for de eldste barna både sommer og vinter. Åstjern byr på et rikt fugleliv og vakker natur. Her er vi gjerne hele dagen, utforsker fuglelivet, naturen og spiser maten vår ute i det fri.