Hva står vi for, og hva kan vi tilby?

Østby Gårdsbarnehage skal være en barnehage med trygge og glade barn, sammen med engasjerte voksne. Friluftsliv, stell av dyr, mestring og læring er viktig for oss. De erfaringene og opplevelsene barna får med seg fra barnehagen, vil utgjøre en del av barndomsminnene barna tar med seg videre. Barna i vår barnehage kommer tett innpå "det virkelige liv" og tilegner seg nyttig kunnskap de får bruk for senere i livet. Ett av våre hovedmål er at barna hos oss skal tilegne seg sosial kompetanse for å lykkes i samspill med andre

Som gårdsbarnehage ønsker vi å utnytte gårdens potensiale og de flotte områdene rundt barnehagen. Hverdagen på en gård og tradisjoner som hører gårdsdrifta til, slik som potet og grønnsaksdyrking,bærproduksjon, hjemmelaget mat av det vi høster, slakting og fjøsstell er en naturlig del av hverdagen vår. Turer i skog og mark, undring over endringer i naturen gjennom årstidene og bruken av naturmateriale. Årstidens rytme og arbeidsoppgaver på en gård vil styre aktivitetene og det pedagogiske opplegget i barnehagen vår.

Barna skal få utvikle seg i nærkontakt med dyrene og naturen, vi tror at naturen er et spennende og stimulerende miljø for barn. De bruker hele kroppen og alle sansene når de er mye ute i skog og mark. Barn som har gode opplevelser ute i naturen blir glade i å være ute og de lærer å respektere og verne om den.