VEDTEKTER FOR ØSTBY GÅRDSBARNEHAGE
1. EIERFORHOLD
- Østby Gårdsbarnehage eies av Heidi Engen Fjeldstad, og drives i samsvar med lov om barnehager av 17. juni 2005 nr 64, samt av Kunnskapsdepartementets til en hver tid fastsatte forskrifter og retningslinjer og plan for den enkelte barnehage.
- Gjøvik kommune ved Barnehagetjenesten har ansvar for tilsynet.
2. FORMÅL
- Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon. Slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet og nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.
Barna skal få utfolde skaperglede, undring og forskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre, dyra og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.
Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.
-Mennesker med ulike fysiske og psykiske funksjonshemninger, skal bli en naturlig del av barnas hverdag, og det skal være med å gi barna en forståelse av at alle er likeverdige.
3. OPPTAKSMYNDIGHET
-Opptak av barn foregår i samarbeid med Gjøvik kommune.
-Søknad til hovedopptak er 1. mars, og det søkes elektronisk.
4. OPPTAKSKRITERIER
1.Søkere med kode 10: Barn som etter sakkyndig vurdering fra PP – tjenesten har fortrinnsrett på grunn av funksjonshemming, og barn som er anbefalt barnehageplass av barnevernet.
2.Barn som har barnehageplass men redusert plass-prosent som ønsker større/full plass.
3.Søsken til barn som går i barnehagen
4.Barn til ansatte.
5.Ved ellers like søkerforhold prioriteres kjønnssammensetning og aldersfordeling. Det tilstrebes å ha en jevn fordeling av gutter og jenter. I tillegg ønsker vi å ha jevne aldersgrupper.
5. OPPTAKSKRETS
- Barnehagene tar inn barn av foreldre som er bosatt i Gjøvik kommune og nærliggende kommuner.
6. INFORMASJON OM BARNEHAGEPLASS
-Tildelt barnehageplass beholdes fram til skolestart, det vil si t.o.m. 14. august det året barnet begynner på skolen.
7. OPPSIGELSE
-Oppsigelsestiden i barnehagen er 2 måneder. Oppsigelse skal skje skriftlig, og oppsigelsesperioden løper fra den dagen oppsigelsen mottas i barnehagen.
-Ved oppsigelse mellom 01.03 og 01.07 regnes foreldrebetaling for hele barnehageåret dvs fram til 14.august. Juli er betalingsfri måned
8. ÅPNINGTID
-Barnehageplassen kan benyttes inntil 9 timer hver dag.
-Barnehagen har åpent mandag - fredag kl.07.00 - 16.30.
-Vi innhenter behov for åpningstid hver uke for å bruke personalressursene på best mulig måte.
-Barnehageåret går fra 15. august til 14. august. I løpet av dette året skal barnet ha minimum 4 ukers ferie fra barnehagen, hvorav 3 uker skal være sammenhengende om sommeren.
-Barnehagen er stengt uke 29 og 30 men har åpent uke 28 og uke 31 ved behov.
Frist for å melde behov er satt til 15. april. For at barnehagen skal holde åpent uke 28 og
31, må minst 6 barn ha behov for plass. Behovet må være reelt og derfor bindende!
-Barnehagen er stengt fra og med lille juleaften og hele romjula, og hverdagene (mandag, tirsdag og onsdag) i påskeuka.
-Barnehagen har 5 planleggingsdager i løpet av året. Beskjed gis i god tid.
9. FORELDREBETALING
-Barnehagen følger statens til en hver tids makspris. Betaling skal skje forskuddsvis innen den 15. hver måned.
-Det betales for 11 måneder i året.
-Betalingssatser for deltidsplass beregnes ut fra 100 % betaling på følgende måte:
90 % plass = 96 % av sats
80 % plass = 88 % av sats
70 % plass = 80 % av sats
60 % plass = 72 % av sats
50 % plass = 64 % av sats
-Står betaler til rest med 2 måneders betaling eller mer, mister barnet den tildelte plassen.
10. LEKE- OG OPPHOLDSAREALE
-Barnehagen har et leke- og oppholdsarealet på 3,9 kvadratmeter pr. barn for barn over tre år, og et oppholdsareal på 5,3 kvadratmeter pr. barn under tre år
11. STYRINGSVERK
-Hver barnehage skal ha et samarbeidsutvalg og et foreldreråd, jfr. Lov om barnehager,§4. Samarbeidsutvalget består av 2 foreldrerepresentanter, styrer, eier og en ansattrepresentant.
- Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte i barnehagen, og skal fremme fellesinteresse til foreldrene og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø.
12. FORSIKRING
-Barna er forsikret i Gjensidige forsikring.
13. POLITIATTEST
- Den som skal arbeide i barnehagen må legge fram tilfredsstillende politiattest, jmf Barnehageloven§30
14. HELSEKONTROLL
- Før et barn begynner i barnehage, skal det legges fram erklæring om barnets helse. Lov om barnehager §50
- Barnehagens personale har plikt til å gjennomgå tuberkulosekontroll i henhold til gjeldende regelverk.
15. TAUSHETSPLIKT
-Personalet og styret har lovbestemt taushetsplikt. ( Barnehageloven §44.)
16. OPPLYSNINGSPLIKT TIL BARNEVERNSTJENESTEN
- Uten hinder av taushetsplikt skal barnehagepersonalet av eget tiltak gi opplysninger til barneverntjenesten når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt. Lov om barnehager § 46
- Etter pålegg fra de organer som er ansvarlig for gjennomføring av Lov om barnevernstjenester plikter barnehagepersonalet å gi slike opplysninger. Opplysningene skal normalt gis av styrer.
17. DUGNAD
-Alle foreldre forplikter seg til å delta på dugnad i barnehagen i løpet av året. Dugnad pleier å vare i 3-5 timer.
-Alle foreldre forplikter seg til å bidra med 2 dager med fjøsstell i løpet av året.
18.AVVIKLING AV BARNEHAGEN
-Ved eventuell nedleggelse må opplysning om dette gis skriftlig til foreldrene/foresatte og barnehagesjefen før 1.mars , slik at foreldrene har mulighet til å søke annen barnehage.