Slik håndterer vi smittevern og beredskap i forbindelse med covid-19.

Vi har måttet drifte barnehage på en annen måte når pandemien har stått på. God sikkerhet og et godt smittevern har vært og er fortsatt viktig for oss. Vi mener å ha utarbeidet gode beredskapsplaner som fungerer godt, og som gjør at vi har kunnet gi barna en tilnærmet lik barnehagedag som de kjenner til fra før. Nå er de fleste restriksjoner fjernet. Vi ønsker å beholder de gode rutinene som vi har innarbeidet oss gjennom pandemien som bedre håndhygiene, bruk av antibac og hyppig rengjøring av berøringspunkter.

Barnehagedriften har vært og er preget av strenge smittevern tiltak i forbindelse med covid-19. Vi har en halvtime kortere åpningstid på gult nivå for å ivareta et godt renhold. Det er utarbeidet egne rengjøringslister for både renholdspersonell og ansatte. På gult og rødt nivå har vi valgt å kutte kostpenger og matservering i barnehagen. All mat medbringes. Levering og henting skjer ved porten eller inngangsdøra. Ingen foreldre inn i barnehagen.

Gult nivå
På gult nivå er vi avdelingsvis, men deler oss i mindre grupper i løpet av dagen. De to avdelingen vi har omgås ikke på gult nivå.

Rødt nivå
På rødt nivå er vi delt inn i mindre kohorter som består av faste barn og voksne. Kohortene har egne oppholdssteder og oppholdstider. På småbarn har vi lagt opp til at det kan samarbeides ved leggetid og bleieskift. På storebarna omgås ingen kohorter.