Fjøset som pedagogisk ressurs

På gården har vi et smådyrsfjøs. I år har vi høner, og 3 kaniner. Vi har et godt samarbeid med nabogården og dit går vi for å være med sauer. Hver avdeling har faste fjøsdager der barna får ta del i arbeidet med å pynte og stelle hos dyrene. Barna har redskaper tilpasset sin høyde slik at de kan mestre oppgavene, mestring fører til positive opplevelser i fjøset.

Vi ser på fjøsstellet og kontakten med dyrene som en viktig læringsarena i hverdagen. Barna får ansvar tilpasset alder og modenhet, dette er viktig i barnas utvikling. Barna føler seg som viktige omsorgspersoner ovenfor dyrene.

At barna føler seg som viktige omsorgspersoner i fjøset har overføringsverdi til hvordan de er i samspill med andre barn og voksne i tillegg til utvikling av empati. Ved å se på barna som viktige aktører og gi dem ansvar i fjøset skaper vi positive opplevelser de vil huske.